Islamic Widget

Wednesday, June 8, 2011

Doa menziarahi orang sakit...

#### Hari tu...selepas balik dari Konvo di Dakwah center..ramai kawan2 yg minta doa ni..nak bagi... takut tersalah ejaan nya..bila duk sorang2 cuba cari di Blog doa2...alhamdulillah..ada pon doa yg di cari...pada kawan2 yg berminat nak menyalin...dan mengamalkan..sila la...


Bagi aku...aku amalkan bila sendiri sakit..dan juga pada keluarga..aku terus amalkan masa dapat dari ustazah Mutiah hari tu...alhamdulillah...berkesan..bacalah dgn tajweed yg betul..insyaAllah..




Doa mendoakan orang sakit:-

Tidak mengapa, semoga penyakit ini membersihkan dosamu, insyaAllah.

Aku memohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan Arasy yang agung, supaya menyembuhkan engkau.

“Tiada seorang muslim yang menziarahi orang sakit yang belum sampai ajalnya, kemudian membaca doa ini tujuh kali nescaya disembuhkan penyakitnya itu.” At-Tarmizi & Abu Daud.

Kelebihan menziarahi orang sakit.

Bersabda Nabi s yang bermaksud :
“Apabila seorang lelaki mengunjungi saudara muslimnya, maka seolah-olah dia berjalan di dalam syurga sehingga dia duduk. Apabila dia sudah duduk maka rahmat Allah mengelilinginya. Jika dia berkunjung pada waktu pagi, maka tujuh puluh ribu malaikat akan mendoaknnya hingga petang dan begitulah sebaliknya” (Riwayat at-Tirmizi, Ibnu Majah & Ahmad).

Insyallah, moga-moga kita semua rajin-rajinlah menziarahi orang sakit dan mendoakannya. Mungkin hari ini hari dia, esok lusa, mungkin hari kita. Memang terasa kesunyian bagi yang pernah mengalaminya di hospital, barangkali kita hanya berkawan dengan pesakit di sebelah katil. Sedih jer rasanya, mana orang tersayang tak lawat-lawat kita nie, sibuk sangat bekerja agaknya?


## petikan di atas di ambil dari adab2 menziarahi orang sakit..bukan dari idea sendiri..

cuma ingin berkongsi..selepas membaca artikal ini...harap maklum..dan maaf dipinta..


Tuesday, June 7, 2011

Sahabat....

Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri.

Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah.

Persahabatan sering dipertemukan dengan beberapa dugaan, tetapi persahabatan sejati bisa mengatasi dugaan itu bahkan tumbuh bersama kerananya...

Persahabatan tidak terjalin secara otomatis tetapi memerlukan proses yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya..

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur - disakiti, diperhatikan - dikecewakan, didengar - diabaikan, dibantu - ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian..

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya.

Sahabat tidak pernah membungkus pukulan dengan ciuman, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya mau berubah.

Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain, tetapi ia berinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang diperlukan oleh sahabatnya.

Kerinduannya adalah menjadi sebahagian dari kehidupan sahabatnya, kerana tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap egoistis.

Semua orang pasti memerlukan sahabat sejati, namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun adaa yang telah hancur kerana dikhianati sahabatnya.

Ingatlah bila kali terakhir kamu berada dalam kesulitan. Siapa yang berada di samping kamu ???

Siapa yang mengasihi kamu saat kamu merasa tidak dicintai ??

Siapa yang ingin bersama kamu saat kamu tak bisa memberikan apa-apa ??

Siapa yang ingin bersama kamu, siapapun kamu, bagaimanapun kamu??