Islamic Widget

Thursday, March 3, 2011

Kuih lapis sagu

Memang suka dg warna warni...kalau boleh semua kuih aku nak letak warna-warna yg cantik2..

Selain dari aku suka mencari resepi2 kuih di buku resepi yg aku bawa..aku selalu juga suka tinjau2 diblog kegemaran aku...yg ada dilink aku tu..
Diorg mmg pandai masak......dan masakan diaorg selalu menjadi, kalau aku cuba..alhamdulillah..

Tapi kali ni..aku cuba buat kuih dari buku resepi yg aku bawa...(aneka talam dr alaf21)
Jom tenguk...........







Haaaa......bila terasa rajin sangat tu .macam2 nak buat..
Kuih ni dah lama teringin sangat nak buat, tp bila tenguk dalam simpanan sagu x de pulak..terpaksa di batalkan..
Lagi satu...kat rumah ni ramai yg x suka..terutama budak2 lah...tp aku suka tenguk, sebab kuih ni berwarna warni...

boleh la kot? ada rasa ada rupa...sikit la..



Tenguk apa bahan yg kita perlukan ??


Bahan A

2 cawan kelapa parut
1 1/2 cawan sagu mata ikan
1 cawan gula pasir
1 sudu jus pandan
sedikit garam
perwarna merah, hijau n kuning
daun pisang, dilengser dgn minyak



Cara membuat

1.Bersihkan sagu dan rendam selama 1 jam
2.Satukan sagu,gula,kelapa dan garam.Bahagikan menjadi 3 bahagian yg sama banyak.
3.Campur satu bahagian dgn jus pandan dan perwarna hijau.Satu bahagian lagi dgn warna merah dan satu bahagian lagi dg warna kuning.
4.Alas tin atau loyang dgn daun pisang.Ratakan campuran sagu merah dan tekan supaya padat.
5.Kukus selama 10minit atau hingga menjadi jernih.
6. Ratakan pula campuran sagu kuning dan kukus selama 10 minit atau hingga masak.Ulangi dgn baki campuran hijau.
7.Bila masak, keluarkan kuih dari loyang dan biar sejuk sebelum dipotong..


0 comments: