Islamic Widget

Saturday, December 19, 2009

Selamat tinggal Ablah Sofeah...

Salam...
Hari ni 19hb..kami level 1,di Dakwah centre mengadakan jamuan untuk ablah Sofeah.Jamuan terakhir..sedih kami nak berpisah dgn dia.Hampir 3 bulan belajar dgn beliau,rasanya mcm dah seronok.Dia pun dah kenal kami. Tetapi di sebabkan masalah tertentu yg x dpt kami dan juga Ablah tu sendiri hendak menyelesaikan,terpaksa lah Ablah pergi mengajar di tempat lain.
Ablah ni... manis orang nya,sentiasa tersenyum,x sombong..kalau masuk kelas arabic mmg suka tenguk muka dia.cute...tp ada gak yg kami x berapa suka sangat kat dia nie..kalau ckp dgn kitorg laju sangat,mcm la kitorg ni dah fasih bahasa arab...emmm harap2 akan dtg nnti dpt la kami bertutur seperti ablah..laju mcm keretapi..
Ada gak aku ambil gambar dlm jamuan tu..tp gambar Ablah Sofeah x dpt la aku tunjuk.(biar la ku simpan jd kenangan)Jadi layan la gambar yg ada ni jer..
Satu ucapan untuk Ablah Sofeah..terima kasih x terhingga mengajar kami..anak murid yg dah tua.sesungguhnya mengajar anak murid yg da tua perlu kan banyak kesabaran..TERIMA KASIH..(mcmlah ablah tu tenguk blog aku..keh..keh..keh)

antara makanan yg di bawa


sebahgian dari org Msia yg belajar di Dakwah centre
sis Aisyah.sporting orgnya..(pendeknya aku....)
kak Maznah..taukeh cup cakeAida & kak Milah..x kenyang lg tu..


Tuesday, December 15, 2009

Puteri ayu @ putu ayu??

Salam...
Di Jubail skrg ni musim sejuk...skrg ni 22'C...tp ikut pegalaman hubby aku yg da setahun di Jubail ni...tahap sejuk di KSA..akan mencecah sampai 3'C..bayangkan..kalau 22'c pun da sejuk.ni kan pulak 3'ç.Mesti ada yg x percaya @ tertanya2..betul ke kat Arab ada musim sejuk??Dulu masa aku blm berhijrah ke Arab Saudi ni pon aku x caya gak.tp bila da rasa sendiri kesejukkannya....ambik ko..

Ok..tu cete pasal cuaca.Nie nk cete pasal perut.Selalunya kalau musim sejuk ni asik nak bukak periuk.perut berlagu..asik nak mengunyah jer..jd..hari jumaat yg lepas cik hubby aku tu off day(walaupon cete ni da basi,tp nk gak cete).Aku pun ajak la buat kuih.Acuan nya aku bawa dr Msia..kat Jubail nie x de jual..jd x pyh la cari..kalau nak pinjam kena ambik nombor..ngehh.ngehh..ngehh..



control perut..mcm tau pulak nk masuk kan gambar dia dlm blog

mcm sedap jer kan??

Saturday, November 21, 2009

x puas la...

Tengah rajin ni.
Tp homework bnyk x siap lg..
Emm..kalau ank2 kita x siap homework marah..
Saje jer nak cete..ari tu,masa dlm perjalanan balik dr belajar
Ada la kwn ni bawa cake..kak Maznah ni mmg pandai buat kek
Dia pun x lokek ilmu gak..klu tanya.mesti dia bagi resepi


Balik rumah,aku cuba la buat..lg pun ank2 da sibuk suruh buat cake coklat

Kebetula pulak,ada jemputan makan kat rumah kawan aku

X pernah lg buat cake coklat kukus,tp..cuba la

Alhamdulilllah...jadi..
Resepinya aku copy kat internat..cuma resepi toppingnya jer minta dr kak Maznah
Klu berminat nak mencuba..ni resepinya
kek coklat kukus
1 cwn serbuk koko
1 cwn gula pasir
1 cwn majerin cair

1 cwn susu cair
1/2 cwn susu pekat
1 1/4 cwn tepung gandum
1 sudu kecil soda bicarbonat

3 biji telur


caranya

1)campur tepung & soda bicarbonat.ayak & biarkan

2)campurkan serbuk koko,susu pekat ,susu cair,majerin & gula.panaskan atas api sampai larut.kemudian angkat dan sejukkan.

3)masukkan telur ke adunan no2 tadi & pukul hingga kembang.
4)kemudian masukkan tepung yg sudah di ayak bersama soda bicarbonat.aduk hingga sebati. 5)tuangkan ke dlm acuan & kukus selam 45minit @ sejam...

Nie la cakenya...x la secantik mana..tp ok la untuk anak2 mkn...ahaks..

Thursday, November 19, 2009

Kelas di Dakwah Centre

woiiittt...knp x update blog?merajuk ker???
tu la antara kata2 yg aku dgr dr mulut kekwn yg tanya..knp x update blog??bkn merajuk..busy la skrg nie..
Ewaahhh...mcm la bagus sangat.benor nya,ari tu masa ada bnyk idea nk menulis, internet lak buat hal.
Lagi pon skrg ni tgh sibuk ada ikut kelas kat Dakwah centre tu..baru sebulan masuk kelas tu.Best gak..aku ramai dpt kenalan baru,aku x pernah terpikir akan dpt kwn selain dr org Msia.
Pelajaran yg disediakan seperti alQuran,Tajwid,Bhsa arab & islamic..emm aku ikut mana yg x memberat kan kepala aku.kelas di adakan setiap hari sabtu hingga rabu.8.30 hingga 10.30..
Bas ambil aku selalunya jam 7.40..balik sampai rumah paling lewat pon jam 11.30..jd done lg klu aku masak sementara tunggu hubby n ank2 aku balik dr sklh..
ok..layan la gambor2 yg aku sempat snap masa di tempat aku bljr..mcm2 aksi ada.............
cafe pon ada di sediakan
sementara tunggu cikgu dtg...sempat borak.tenguk la si Jahan tu...ntah apa yg di borakkan sis Aisyah ni tgh tunjuk rajin.. kak Ana borak apa la agak nya dgn maimon & Anis
yg ni pulak...senior kitaorg Neeza(pelajar terbaik sem lepas)

kak Milah & Jahan ni pon rajin dtg kelas..nak jadi pelajar contoh katanya

kak milah>mana la driver bas ni??
Ain>ye la mak..ain da lapor ni..

kak Maznah>x per ain..aunty ada bawa kek..jom kita mkn dlm bas

kek coklat...sedapppp

Bio G potong...G suka mkn kek.....(liza mcm x sabo jer nk mkn)

masing2 tengah lapor...kita snap gambo dia pon x sador..
haa....mcm tu la xtvt kami lepas kelas.Dlm bas,kalau x makan...kami akan cete pasal resepi..untuk ilangkan tension...
ok..muga kita jumpa di lain n3..maassalamah

Thursday, October 22, 2009

Kek kukus lapisan bumi

BismiAllah..


Salam untuk semua..di harap kan sihat2 hendak nya..

N3 kali nak berkongsi pasal resepi...
Ramai yg minta..kata nya sedap...teme kasih la yerr..

Benor nya resepi ni kak Zura yg bg..aku ni niru jer..kak zura tu mmg baik..x lokek ilmu
pemurah pulak tu..aku da anggap dia mcm akk sendiri..bkn bodek tau..ni ikhlas dari hati sanubari aku...kehkehkeh..
Oleh kerana kak zura x lokek..jd aku pon x blh lokek la..kalau sesape yg berminat nak mencuba buat kek ni sila kan....tp.......da buat nnti,bagi sikit ok....

Bahan2nya.....

200g majerin
3\4 cwn gula caster
5 biji telur
3\4 cwn susu pekat
1 cawan kaya
1 sudu teh esen vanilla
2 cwn tpg. gandum
1\2 sudu teh baking powder
sedikit perisa kopi
merah & hijau


cara2 nya pulak..
campurkan tepung * baking powder.Sementara tu.pukul marjerin *gula caster hgga kembang.*masukkan telur * esen vanilla.masukkan susu * kaya *tepung tadi..bahagi kan adunan kepada 4 bahagian.perisa kopi,merah,hijau & warna asal.kukus lapisan satu persatu..

nampak cantik kan warna nya..?yg bawa pg fardu ain tu da kehabisan warna

bila sudah di potong..lg nampak cantik..syg nak mkn...ini la dia kak Zura...sifu aku

ok..selamat mencuba..kalau ada apa2 yg x kena tu minta maaf la yekk....

Saturday, October 17, 2009

yahoooo!!!!!.....dah sekolah

Salam...
Semuga kita masih di bawah lindungan yg Maha Esa.

Ada 2 cete nak di kobar kan kat sini...pertama,nak cete perihal anak2 da mula sekolah.Da hampir 3 bulan anak x bersekolah di Arab Saudi ni.Bukan kerna diorang malas nk sekolah @dlm erti kata ponteng sekolah.Bukan...bukan sama sekali..dan bukan juga sebab bapak2 yg kerja di Saudi ni x mampu nak sekolah kan anak2 diorang.(walaupon mahal tahap gaban)bukan juga...Ini kerana...cuti sekolah yg amat panjang.cuti akhir tahun la tu..oleh kerana hampir 3 bulan diorang kat rmh,xtvt pon kurang..maka.....ramai la kaum ibu2 Msia di Saudi ni kena migraine....bkn majerin tau...


Tp....smlm.adalah hari pertama persekolahan mereka.Nampak ceria muka masing2,mungkin diorang pon da bosan duk terperap kat rmh.nak gak berjumpa dgn kekwn lain kat luar sana tu kan??ya la,mcm kita ni..klu duk rmh x de kekwn yg nk duk borak dgn kita..mau biol di buat nya..Haa...bila ank2 da mula sekolah,baru la terlepas sikit tension ibu2.x la asik terjerit nama anak2..mcm buat concert pulak...kita jerit nama diorg tu..uhuhuuh.....
Apa2 pon..ibu mengucap kan selamat kembali ke sekolah wahai anak2 ku..semuga mendapat ilmu yg lebih dan belajar la dgn tekun.Amin

Yang ke2.....
Aku ni kekdg tu rindu gak nak tenguk blog kekwn yg da lama x di update kan...tau la..masing2 sibk dgn FB,tp x kan la x dek masa sampai nak update blog tu.....emmm..nk dgr cete??ari tu..aku pg la rmh kwn kita sorang ni..dgn pakai baju tido lg.da ngadap FB.ishishish..mandi la dulu...hehehe..mungkin tu penangan FB kot(jgn mare yer org tu..gurauu)

ok..takat sini dulu.malas la nk bertekak pasal FB ni..mungkin satu ari nnti blog2 korang akan aktiv mcm biasa.uhuhuhuh...
Mcm biasa,layan la gambo..gambo2 anak2 yg baru nak g sekolah...
zasssssssssssss.............


bergaya sebelum ke sekolah
suruh posing pun malu2....

auntie Nina:heiii...cepat beratur...bas da nak sampai nii..nak kena bebudak ni la..

uncle Pian:haa.....cepat2....nak duit belanje x??beratur.....beratur..tengah baik nak bg duit ni..

Sunday, October 11, 2009

Percutian di Msia..

Salam untuk semua...

Dah lama x update blog..bkn apa.badan ni baru terasa letih sangat..kekadang tu,malas nak masak.Nasib baik ramai org wat open house..x pyh masak.save sikit tenaga aku nih...

Nak kongsi cete sikit..pasal berhari Raya di Msia..x lah gempak sangat..tp cukup la..untuk melepas kan rindu dgn keluarga...sahabat handai di msia tu..
Kat sini aku ada snap gambo untk kita berkongsi..Terima kasih gak aku ucap kan pada kekawan dan jiran2 yg dtg, dan memberi mcm2 pada kami..
Dan x lupa gak,pada Ahmad lawi & saipol yg menghantar kami sampai ke Klia..

ok..takat di sini dulu.nanti aku sambung lagi..Layan la slide ni...
zasssss.....





Tuesday, September 15, 2009

Sudah tertunai

Bertemu kembali

Semuga diri kita di lindungi dari segala keburukan..dan sihat hendaknya.
Di sini aku bersama hubby ingin mengucap kan bebanyak terima kasih kepada kekawan yg turut memberi bantuan pada rakan kita Jais walangkopo.
Semalam hubby aku mengambil kesempatan untuk menziarahi beliau.Hubby aku pergi bersama dgn ank bujang besar,aku x ikut sbb jaga Najman yg blm sihat.(bersunat)jd aku x ikut la..
Melihat keadaan beliau,hubby aku x lama di rumah nya.kata hubby aku,,suara beliau pon dah agak tidak kedegaran.berat badan pon da turun.Sekarang dah 35kg..Ya Allah..memang x sanggup pon kita tguk kan?
Di sini aku cuma ingin memberi tahu kepada kawan2 di Jubail..hubby aku dah pon sampai kan pungutan yg kita buat ari tu..tanggung jawab kami da pon selesai.aku tanya gak dgn hubby aku.kenapa x snap gambo?Dia cuma ckp..x sampai ati la..
OK..apa yg di beri tahu dah pon tertunai...yg blm tertunai ialah......aku blm masak..
nnti krg kena mrh dgn bos lak..hehehe..insyaAllah nnti kita jumpa lg..

maassalmmah

Monday, September 14, 2009

Layan ajer la yer......

Assalammualaikum..


Semuga diri kita sihat hendaknya..alhamdulillah,sampai gak aku ke Msia.Tanah tumpah nya darah ku ini.Rindu nya kat Msia Tuhan jer yg tau.Bila jejak jer kaki di Air port tu..mata aku ni x lepas menikmati kecantikan,kehijauan alam semula jadi yg Tuhan kurnia kan.Dlm ati aku ni berkata..cantik nyer....Ya Allah bertapa besar & aggung nya nikmat yg kau bg di tempat ku ini..tp jarang kita bersyukur kan?

Alhamdulillah.aku sampai pada ari khamis jam 2.15 ptg di KLIA.sampai je kat sana ank saudara aku da pon tunggu,di sebab kan terlalu rindu..nak berpossing pon x sempat.lg pon van yg kami tempah tu da pon menunggu.Dari KLIA kami bertolak pada jam 3.30..nasib baik dlm perjalanan balik ke Johor x jem,kalau x mau menangis.Sampai je di Pasir Gudang dlm pkl 7.30.lambat tu.Emmm..walaupon cete ni agak da nak basi..tp nak gak aku ucap kan terima kasih yg x tehingga kat kekwn aku,baik di Jubail atau pon d Msia.Terima kasih pada NIna..sebab buat majlis yg comel untk kami sblm berangkat pulang ke Msia..Terima kasih juga pada Isrohana(kwn d msia)sbb jemput kami berbuka puasa di rumah nya.sebaik sampai jer kami di Pasir Gudang(pon x sempat nk berposing,sbb perut da lapo)..terim kasih yer..sayangggg kat korang

Kerinduan pada kwn2 di Msia ni blm terubat sepenuh nyer..ramai lg blm jumpa.masa berjalan terlalu pantas.aku rasa tinggal 2 minggu jer lg aku di Msia.Najman da pon selesai berkhatan..tgh tunggu masa untk pulih jer tu.tp nampak dia steady jer..minta2 baik la cepat.sbb baju Raya blm lg pg beli..(Huaaaaaaa..x kan nak pkai jubah itam gak).bnyk lg tanggung jawab yg blm selesai..
Harap2 semua akan berjalan dgn sukses..

Di Pasir Gudang ni aku tenguk,bazar Ramadhan bejalan seperti tahun2 yg sudah,walaupon ada H1N1..dgn berbekalkan tawakal mereka berniaga seperti biasa.InsyaAllah x de apa2.ada gak aku ambik gambo di bazar2 ramadhan,tp n3 kali ni aku x blh nak letak la..ternet slow giler..penat nak tunggu.InsyaAllah nnti bila line ok..aku akan wat n3 pasal bazar Ramadhan.Bukan nak menunjuk dgn kekwn di jubail sbb aku dpt balik ke Msia..tp aku cuma nak berkongsi..

Ok....cukup takat di sini dulu..kerja rumah da banyak menunggu ni.Kalau di Saudi aku asyik tidor..tp bila balik ke Msia ni..aku kena curi2 tidor...InsyaAllah,jika ada line,ternet ok..kita akan berjumpa di lain n3....

maassallammah....

Wednesday, September 9, 2009

masa yg di tunggu dah tiba

Salam

Emmm...kami tgh tunggu masa si Sharu ambik kami kol 1.30 ni..nmpk nya semua da siap.beg pon ck hubby da letak kat luar.Perasaan sedih da mula terasa.sedih nak tinggal kan jiran2 yg da aku anggap mcm adk beradik ni..
Khas untk jiran, merangkap mcm adk beradik aku.Aku tau korang semua tgh tunggu aku untk bertolak.Kat sini aku nak minta maaf sekali lg..andai selama perkenalan kita ada yg buat korang tersinggung..untk Tina dan Nina..minta maap la andai selama ni aku ada buat teguran kat ank2 kau tu..ada mengecilkan hati.minta maap la ya..
Masa aku untk bertolak da hampir sangat ni...x tau mcm mana nak mengadap muka2 jiran aku ni.....dak Qaweem lak dr td ada jer kat rmh aku.x nak berenggang dgn Najmi dan Najman.Asik tanya nak g mana?X nak aku pandang muka dia..sebak dah dada aku ni..
Ok la..perasaan da x blh di bedung lg ni..lg bnyk aku nak cete krg lg la aku naik syahdu nnti...cuma harapan aku..korang x lupa kat aku bila aku ada kat sana nnti..bkn lama benor...24hari jer...
Akhir sekali.......dr aku.terima kasih kerana jd kwn yg baik..sayang kat korang......................

maasalmmah

Sunday, September 6, 2009

24 hari jer...

Salam..

Dah lama x update blog ni..bnyk btl sarang labah2 da buat kat blog aku nih..jap aku bersih kan yer..elehh..aku tau.mesti ada yg ckp.nsb baik sarang labah2...kalau semut,lg jenuh nak di bersih kan..yer x??aku tau la mesti ada yg ckp mcm tu..nak2 si Dira tu..sibk jer dgn lagu semut merah dia tu.(hehe..jgn mare dira,gurau)

Emmm....masa untk balik ke Msia makin hampir.dlm otak fikiran aku ni mcm2 nak buat.Misi pertama bila blk nnti...1=mesti nak beli baju Raya dulu
2=mesti la nak sunat kan si Najman tu..
3=nak buat IC Najmi
4=nak ambik biskut Raya yg da aku tempah tu..klu x nnti x de lak biskut.tu aje kot yg penting wat masa ni..selain dr berjumpa dgn mertua n keluarga kami tu.Kerja mesti di habis kan cepat sbb cuti cuma 24 ari jer..kejam celik..kejam celik da nak balik plk nnti..

Aku tau.mesti rakan2 di Jubail merasa sedih pertama kali beraya di rantaun.nak2 kwn aku dr Johor tu..yg sama dgn aku tu.sedih teramat2..tp..........harap2 tahun depan,kau plk dpt beraya di Msia bersama keluarga tercinta,aku doa kan yer...kau jgn sedih nnti aku pon sama sedih.sebenar nya di mana pon kita beraya,asal kan dpt beraya dgn keluarga kita sendiri da syukur Alhamdulillah.


Tp..x semua yg x balik ke Msia tu ,dia akan duk beraya di Jubail..ada yg pg Turkey(nak cari ayam turkey wat rendang)..ada yg ke Jordan(best tuuu..jgn lupa ole2 dr jordan)..ke Spanyol(ishhh..best sungguh)..ke Dubai(best gak klu dpt ole2 dr dubai juga kan??..)dan ada gak yg nak ke Makkah & ke Madinnah..(untk beribadat & cuci mata)..seronok gak kan??klu kami x balik ke Msia ,mgkn kami pon akan turut ikut serta.Dah dekat ni semua tmpt rasa nak pergi..

Ok..rasanya x de apa yg nak di kata kan lg..selain hanya ingin meminta
MAAF.kepada kekwn di JUBAIL...HALAL KAN MAKAN DAN MINUM KAMI(sbb selalu sangat ada open house),GURAU SENDA KAMI,KATA2 KAMI(biasa la...mulut ni x de insyuren)PERKATAAN2 YG TIDAK MENYENANG KAN DARI KAMI..& APA2 YG TIDAK PUAS HATI DR KAMI.....HARAP DI MAAF KAN.....dan.............
Doa kan perjalanan,pergi dan balik kami dgn selamat....insyaAllah..Aminnn

maasalmmah


P/s untk rakan2 yg akan mengembara.aku doa kan semuga selamat
sampai ke destinasi..& terima kasih pada yg bg saguhati pada jais walangkopo

Friday, August 28, 2009

Mari membantu....

Assalamualaikum..

Selamat pagi...pagi yg ceria gamak nya.Apa khabar diri kita??Emmm..nmpk mcm sihat jer.cuba tenguk cukup x anggota badan kita?masih ada kaki?tangan?mata?telinga?cukup 2 semua?yg lain ada x?Ada?Ya ke ada?Takat ni semua anggota badan kita ada kan.?Bagus la..Alhamdulillah..moga sihat2 selalu.Tp klu yg x sihat tu mcm mana?lg pulak yg da x blh bekerja.bkn dia segaja x nak keje..tp keadaan yg memaksa..kesian.pulak tu ada anak bini yg perlu dia tanggung.ishh..payah..mesti dia rasa diri dia tu beban,pada keluarga dia kan??

Klu blh kita ni mmg x nak mengharap belas ehsan dr org..malu.tp kita sendiri sebagai umat Islam perlu la menolong antara sesama manusia.nak2 di bulan puasa ni..elok la kita bersedekah pada yg tidak berkemampuan.Pahalanya berlipat ganda..insyaAllah..dgn niat kita hanya untk menolong kawan kita yg sedang memerlukan..

Di sini aku nak mencerita kan mengenai kawan kita yg berkerja di Yanbu.(jais.walangkopo).tp tu dulu.sblm dia sakit.Sekarang ni beliau sudah berada di Msia dan sedang menjalani pemeriksaan doktor.Sebenar nya aku x la kenal dgn dia ni,cuma yg aku tau dia kenalan hubby aku masa dia bujang .Dan aku selalu gak baca baca blog dia di link hubby aku(taufiqwish).Mmg kesian..simpati aku kat keluarga dia.Cuba bayang kan kalau kita di tempat isteri dia?Aku pon x kenal isteri dia..cuma sebagai seorang perempuan,hati aku cukup tersentuh bila melihat kecekalan,ketabahan dia sebagai seorang isteri menjaga suami.Aku pon x tau,blh ke aku ni jadi seperti dia.Ya la..kita ni manusia..bila2 blh berubah kan.masa sihat kita setia la..tp nnti bila sakit?Harap2 la kesetiaan tu ada lg.

Tergerak aku menulis n3 ni bila baca blog dida-kasihRizhad.Aku terpikir..apa slh nya jika kita sesama manusia dpt membantu sesama islam?

Kebetulan pada 9hb9 nnti, kami akan berangkat balik ke Msia..jd sesiapa yg ingin menghulur kan bantuan dr segi ringgit..ada lah di war2 kan.semuga dgn bantuan kita yg x seberapa ini dpt meringan kan beliau dan keluarga.Semoga Allah SWT, sahaja dpt membalas budi baik org yg memberi..

maássalamah..

p\s sesiapa yg ingin memberi.blh di kirim melalui aku @ pon dgn taufiq

Thursday, August 27, 2009

Jangan la ganggu kami.....

Salam...

Mcm mana puasa ari ni??Msk apa ari ni?pening kepala bila asik memikir kan apa nak buat untuk juadah berbuka kan?Bukan mls nak masak..tp cuma pening je...klu di Msia tu klu malas nak masak blh lew lari kejap ke kedai mak Munah ke..Kak Piah ke...Linda ke..hehe..bkn LInda onn yer...

Selalunya aku ni kalau nak cete apa2 mesti terlencung ke tempat lain.
Cuba la strait to the point kan senang...ni..nak cete sikit..rmh kami kena serang....iyeee..x percaya ke??Klu nak kata x reti bahasa..mmg pon..da la tu..pekak pulak.nak kata x de mata.. ada..tp x cukup besar agak nya.Rasa mcm nak picit2 je.tp nnti sendiri yg sakit wooo..

Hehehehe...beno nya aku cete pasal semut... x tau la knp bnyk sangat semut itam nii.. klu di Msia..semut itam ni klu gigit x la sakit.Tp kat saudi ni..sakittt..mcm kena gigit semut merah.Ari2 si Najman tu kena gigit ,kat bontot la.. kat kaki la... dia tu klu kena gigit bising sangat mulut nya..mana x nya.. Bisee...klu Qawemm yg kena pulak.. menjerit satu building ni blh dgr..Qawemm tu ank jiran dpn umah aku..anak si Shafir(ummidin).

Aku da vakum...sedut segala pasir kat carpet tu.tp nnti dia beralih rmh dia ke tmpt lain lak.X tau mcm mana aku nak buat lg.Kata hubby aku. mgkn kerana cuaca, agak nya.sbb skrg ni di Jubail cuaca nya panas membahang...... mgkn sbb tu semut2 tu kuar buat rmh dlm rmh aku kot??sbb dlm tanah bahang?? Lg pn semut2 tu nak rasa AC gak kan....agak nya la...

Ok la semut..aku x leh wat apa2..nk ckp dgn ko pon ,bkn nya ko paham bahasa aku..jd..suka ati la.Jgn nnti bila aku balik dr Msia..da x de ruang lg untk kami ni..uhuhuhuh...
Untk Nina yg dok sibk nak ambk alih kat umah aku ni...nak duk kat bawah ni..ko sanggup ke menghadapi saat2 aku bersama semut??Ko jwb nnti....

Ok...takat di sini dulu luahan ati aku pasal semut2 ni...semuga bertemu lg..insyaAllah..klu semut ni x buat sarang kat lappy aku plk..


maássalamah....

Ni la sarang yg di buat tu..bnyk kan pasir??

Nampak semut tu??tu la dia

Saturday, August 22, 2009

Dugaan pertama puasa di Arab...

Salam....
Alhamdulillah...nmpk nya selesai sudah tanggung jawab kita sebagai seorang umat islam mengerjakan ibadah puasa semlm.minta2 di jauh kan segala bala..agar senang untk mengerjakan ibadah ni....

Alhamdulillah..smlm kami ank beranak dpt berpuasa..hingga ke waktu berbuka.Walaupun bujang aku yg besar tu demam..tp dia gagah kan juga diri dia untk berpuasa.Hingga la waktu berbuka semlm..semasa sedang asyik menikmati juadah berbuka..tiba2 tangan Najmi menjadi biru kehitaman...terberhenti aku dan hubby aku mkn..bila nmpk diri dia dah menggigil...mungkin dlm bdn terlalu panas..jd aku terus bawa dia ke toilet untk di mandi kn...
Pernah sekali dulu terjadi mcm ni juga pada diri dia..masa tu umur nya dlm 4 tahun...mmg masa tu baru dia sorang saje ank kami...bdn dia panas sangat sampai jadi kancing gigi..Tuhan aje yg tau perasaan aku masa tu..sbb masa dlm perjalanan ke Hospital nyawa dia mcm dah x de..dah mcm org gila aku di buat nya...nasib baik hubby aku tu cool org nya....aku x nk terjadi mcm tu lg..slps sahaja hubby ku solat maghrib, kami terus ke Hospital...dlm perjalanan,x henti aku berdoa agar sampai dgn selamat.x mau terjadi seperti dulu...kecuali la dgn kehendakNya.
Tp hati aku ni masih tertanya2,bkk ke hospital?sbb org masih sibk berbuka...alhamdulillah.nsb kami baik....

Betul apa yg kami sangka.. Najmi panas dlm...suhu bdn dia mencecah 40c.Nsb baik kami cepat..klu x,x tau la mcm mna ank kami.Doktor bg dia injection,untk mengurangkan panas bdn dia.Emmmm..x lak kena tahan ward?klu di Hospital Penawar PasirGudang..sah2 ank aku tu da kena tahan.Tp elok la juga x kena tahan..klu di tmpt kita...negara kita tu lain la kan?Aku ikut je..Asal kan ank aku OK....
Hari ni pon keadaan dia mcm blm sihat..mkn pon muntah semula..terpaksa la, x pyh puasa ari ni..mkn ubat ikut waktu nya..minta2 sihat la cepat..sbb masa untk balik ke Msia pon x lama lg..
Doa kan ank kami cepat sembuh...

Sampai di sini dulu...semuga Hari ini lebih elok & bermakna dari hari semalam....
Ma'assalamah....

Hanya nak meluah...

Salam utk semua...


Apa khabar pada hari pertama berpuasa.??kalau di Msia msti keadaan di sana x sama seperti tahun yg sudah...ya la..mana dgn penyakit bejangkit skrg ni..mmg susah nak kuar rumah kan?mcm2 perasaan ada.yg beniaga tu pulak mcm mana?mcm mana dgn rezeki tahun ni?kesian kan,kalau2 perniagaan tahun ni merundum,gara2 penyakit berjangkit tu..kalau semua org teringin nak kuar tp dlm satu masa yg sama takut.. Mcm tu la perasaan aku skrg ni..ati melonjak nak balik..tp dlm masa yg sama takut..

Apa khabar pulak dgn kekwn yg baru petama kali berpuasa di tempt org?Apa perasaan korang yer?Mesti terkenang menyambut puasa dgn keluarga yg tersayang kan?Betapa seronoknya balik kampung berbuka puasa beramai2 dgn keluarga.Bagi aku pulak...dlm bulan puasa begini la selalu nya aku teringt kan arwah kedua org tua aku...bukan apa..sbb selalu nya org tua aku selalu menghantar makanan ke Masjid2 untk berbuka,makan bersam2 ank2yg seramai 13 org tu..campur pulak dgn cucu2 yg lg ramai tu..seronok sangat.meriah...tp tu semua cuma kenangan aku..yg x mungkin aku dpt lg..

Baru hari pertama puasa di tempat org,ada je perasaan sedih ni..kdg2 tu nak aje campak jauh2..x nak terkenang semua tu...tp klu la blh kan??kenangan tu cuma tinggal kenangan.hidup mesti di terus kan dgn apa yg ada sekarang ni...kawan2 yang ada di sini kita anggap seperti sedara terdekat..susah senang kalau blh biar la sesama..

Di kesempatan ini juga aku ingin memohon maaf,seandainya Ramadhan ini terakhir buat aku.Bagi saudara2 dan kawan2 aku yg di mana jua berada..yg mengenali aku..rapat atau pon tidak..di bulan yg mulia ini,bulan yg penuh Barakah ini..aku mengambil peluang untk meminta ampun dan maaf.jika selama ini aku ada terkasar bahasa dan kata2 yg tidak di sedari.harap di maaf kan..

Cukup takat di sini dulu n3 kali ni..klu di pnjg kn umur di kuat kan akal.insyaAllah di lain masa kita bertemu..

Wednesday, August 12, 2009

Kelas mengaji & bahasa Arab

Salam di hari khamis untk semua..
ari ni x ke mana2 sbb ck abang tu keje..jd.xtvt mcm biasa la,selain menyiapkan keje umah..kita tido...mlm td balik dr open house rmh Lieza>HerShe<... bdn baru terasa lepak sangat.sbb siang nya kami G.W.T.M..menghempas kan diri ni buat kuih.seronok sangat kuih kitorg tu menjadi..seronok sampai lupa diri.ngeh..ngeh...ngeh(aku nk cete psal kelas ngaji... melencong la plk)
Ni aku saja je nak cete...kat tmpt aku d Jubail ni..ya tmpt aku dok ni...di blkg westwind..dkt dgn tangi air tu..haa..kat situ la.dpt bayang kan x,kat mana??dapat?bagus..yg x dpt byg kan kat mana tu...x dpt la den nk tolong bayang kan.hehehhe
Aku ni blh di kata kan xtv la juga klu d Msia tu.mana2 ada kelas aku akan cuba pg.bila da duk kat Jubail ni x de xtvt,bosan la juga kan.memandang kan kekwn G.W.T ni blh tahan gak xtv mcm aku..jd kami pon bepakat mencari guru mengajar kami.misi pertama.betul kan Tajwid...ke2 bljr bhasa Arab.sbb snng nnti klu nk g lady street tawar menawar.kehkehkeh..penting tu..

pada awal nya kami cuma ber4 sahaja.tp skrg sudah 13org.alhamdulillah.ilmu kita berkongsi bersama..jgn lokek tau..x elok.
dlm kelas mengaji kami kena hafal surah siap dgn tajwid sekali..mula2tu terasa berat sangat sbb tajwid pon masih tonggang langgang..tp nk belajar kan?kena la..(diam2 da 19 surah kami menghafal)rasa nya minggu ni kena hafal surah AtTiinn..jd x reti2 ke nk menghafal.asik nk update blog je...


Fid>kita basah kan tekak dulu Dira krg x kuar suara akk yg merdu ni..
Dira>suara akk merdu ke?x tau pulak Dira..


Nina> pehhh..nsb baik aku teror
Tina>hehehe..curang blh x ustazah?(curang..nak tguk la tu)



Neeza>saya da hafal satu Quran ni Ustazah
Ustazah>saya tau tu...tp rakan2 lain mau dgr suara ibu...enak ngak??
ank ustazah ni mcm mrh kat aku lak,ambk gambo dia


Lina>muka surat mana kak fid baca ni??ada eh..ehh
Fid>diam ko Lina..dgr je suara aku yg merdu ni..


Adilla>haii..bnyk sangat Ustazah ni suh hafal..akk baru masuk
As>ala senang je kak...as blh hafal semua
Zahra>aunty dilla baca,nnti zahra tolong curangkan


Dira>beul la...sedap suara akk..sampai nk tecabut tudung dira ni
Fid>tu la..aku da bg tau kat ko...aku mnm lg air.untk tmbh power
Lina>akk mnm air apa tu???nak gak mnm
Fid>alahh....air kosong jee


Lina>sape lak telepon ni..kacau aje la.org nk nuntut ilmu ni
Fid>kacau jer la kwn ko tu Lina..buang je la telepon ko tu
As>haah....nanti kak fid blh beli kan


p/s..ini cuma gurauan.jgn ada yg terasa ati yer...

Monday, August 10, 2009

AHLAN............


Salam...
X lama lg kita umat islam akan menyambut Ramadhan,bulan yg mulia..
kami sekeluarga mengambil kesempatan ini ingin mengucap kan selamat mengerjakan ibadah puasa ,dan perolehi kenikmatan puasa di bulan Ramadhan.
Bila baca kata2 di atas ni..rasa timbul keinsafan pada diri.tp kita manusia sekejap je rasa insaf tu..nnti dtg balik..(aku la tu)
menyentuh pada bulan puasa dan selepas tu RAYA la pulak.(ramai yg sensetif klu sebut raya ni...terutama ck S)kami di Saudi ni amat..amat..amat...amat...la terasa sebaknya,sbb ada yg kali pertama berpuasa di luar negara seperti di Saudi ni.(mcm kami G.W.T.M)...emm..x tau mcm mana rupa puasa di sini.ada bazar ramadhan mcm di Msia ke??ohhhh..rindu nya..nak mkn ayam percik,murtabak.putu piring,kopok leko,rojak asma,apam balik,ayam goreng mcm kat psr mlm tu..mcm2 lg la.sampai tekuar air liur ni ha...jap ehhh aku lap dulu...Haa??ada ke bende2tu semua??tu kena tanya otai2 yg da lama duk kat sini.tp aku rasa x de punya.x kan la tok2 arab ni nak buat kan?emmm buat aje la sendiri...
Pada kekawan yg nk balik puasa n Raya nanti..ingat2 la kami di bumi Arab ni..klu mkn apa2 tu ingat2 la kami..uhuhuhuh..sodis btul.pada diri aku pulak...andai kata aku dpt blk..aku akan ingt kalian di saudi.aku akan tolong mkn kan untk korang....hehehe..tp klu aku x dpt blk......kita Puasa dan Raya la sesama....sabor aje la..
Apa2 pon......SELAMAT BERPUASA...Assalammualaikum.....................................

Tuesday, August 4, 2009

XTVT sihat....

Duk kat tmpt org ni pandai2 la kena bawa diri.klu x merana badan...nasib baik la kat Jubail ni ramai rakyat Msia.jd x la nmpk, x de kwn .xtvt pon blh tahan juga bnyk..nak2 xtvt MAKAN....Tiap2 minggu ada aje xtvt makan.kdg2 tu... hujung minggu je dapur x berasap..mana x nya,asik dpt jemputan pg MAKAN..heiiiii..bdn yg da naik ni makin naik la jwb nya.(tp lps ni jgn x jemput .akk saje je tulis ni)

tp..selain dr dpt undangan makan2..kami ni kekdg ada gak belajar bagaimana & macam mana nak memasak.mcm di rumh kwn kita 3 miggu lps tu,ada belajar mcm mna nk mengoreng cha kuey teow.sedap tau..(pstttt...helloo kwn.nnti goreng lg ye.tp x nak join msk.nak yg da siap)walaupon n3 ni agak basi,dan ada bau hangit sikit sbb da lama.tp x pe kan?ok... takat sini dulu.aku nak tguk dairi..minggu ni nak g makan kat umah sape plk..

Rencah2 cha kuew teow....

kasi tumis bwg putih dulu...


tumis pes kuew teow(yg ni tuan rmh da siap kn dulu) .

masuk kan mee teow

da siap untuk di hidang & di ngappp...

Monday, August 3, 2009

insyaALLah......

Ari ni aku dpt msg dr seorg kw dr M'sia yg akan berangkat pulang ke K.S.A x lama lg..bimbang..risau...dan mcm2 ada dlm otak fikiran dia.aku fhm sngat klu org tua yg melahir kn kita..mendidik dan mengajar kita tentang semua dlm dunia ni sedang betarung dgn kesakitan akan kita tinggal kn,semata2 mengikut suami tercinta.mana satu yg perlu kita pilih?Ibu atau keluarga yg kita bina?(walaupon aku da x de org tua.tp aku fhm) sukar sebenarnya..tp sebagai Ibu..sudah semesti nya akan fhm akan tanggung jawab seorang isteri.kita pula perlu kan ketabahan yg kuat untk meninggalkn keluarga.
kepada kwn aku tu...kuat kan semangat.insyaAllah semua baik,elok datangnya dari ALLAH.
berdoa la semuga keluarga kita di Msia dlm keadaan sihat hendak nya...Aminn

Sunday, August 2, 2009

Terima kasih yek.......









Terima kasih aku ucap kan pada kekwn semua yg bg aku brg2 ni....ada lg ole2 yg di bagi..tp x sempat nak snap.da kena nggapppp......saje x tulis nama..dia tau sape dia.
budi kalian susah nak di lupa kan bg org yg merantau seperti aku ni(sob...sob..sob...sedih aku)oleh kerana kita ni da biasa dgn brg2 di M'sia.jd klu blh semua nak buatan M'sia...klu la brg2 ni x de..pyh la juga.(nak2 kopok leko)... terima kasih sekali lg