Islamic Widget

Tuesday, March 9, 2010

Dah Setahun rupanya......

Bukan sambut Ulang tahun perkahwinan yer..
Tapi genapnya aku merantau kat tempat orang.(mcm percaya dgn tidak jer).
Diam x diam da setahun aku di KSA....Tp aku rasa mcm da 10 tahun duk kat sini..uhuhuh..mcm nak balik la pulak..
Banyak dugaan yg aku dapat bila duk kat sini..Hati ni mmg betul2 kena cekal dan kuat.Bila kita berpindah kita akan dapat kawan baru...rumah baru..kereta baru..baju baru..kasut baru dan mcm2 lagi lah..oppss x lupa juga yg dpt anak baru....anak baru??(aku blm lagi)..tahniah atas sesaper yg da dapat anak baru ..dan yg akan dapat.Yang belum dapat cuba lagi (terutama aku la tu)

Bebalik cerita setahun aku di Ksa..
Nak cerita memula aku sampai di KSA ni..Sampai jer kami di airport Damam pada pkl 10.30pagi.Di sana driver yg ck hubby aku booking da tunggu. Saper lagi kalau bukan si Sornu..dia ni org India,peramah gak orgnya.Smpai kat Jubail Balad dlm kol 11.3opagi..Bacaan Basmallah aku mulakan, bila menjejakkan kaki di tanah dpn building ni..
Bila da masuk jer dlm rumah.......aku rasa pelik??Kenapa rumah ni mcm ni??Banyaknya sekat2..??Setahu aku, bilik jer ada sekat2..ha... lg satu sekolah kat kampung aku.
Bila ck hubby aku tenguk aku mcm pelik gitu..dia pun ckp, di Arab saudi ni kalau tetamu datang,perempuan dan lelaki kena di asingkan..untuk lebih memudahkan dia buat la sekat mcm ni.Ohhh..okay baru paham.
Tu cerita kat rumah.Bila hubby ajak keluar, sebelum tu dia suh aku pakai jubah serba hitam , ok aku ikut..lagi pun aku memang da biasa berjubah di Msia..sampai sahaja di bandar...... Ya Allah sesungguhnya......, memang ramai orang luar yg merantau mencari rezeki yg lebih di Saudi ni. Alhamdulillah...bumi Allah.Sesiapa saje boleh datang dan duduk..x kira agama dan bangsa..mereka makhluk Tuhan.

Tapi bila dah duduk di tempat sebegini...aku rasa Malaysia adalah tempat aku.Orangnya yg menghormati sesama manusia, walaupon ada juga yg tidak..tapi boleh kira kot??Kita di ajar dgn budi bahasa yg tinggi, senyuman x lekang dari bibir,suka menolong sesama manusia.Tak kira bangsa dan agama kita akan membantu.Sikap yg begini buat aku rindu sangat..

Tapi...x kurang juga di KSA..walaupon sikap sopan diorg agak kureng sikit.Tp sikap menderma ataupon dalam erti kata yg lain sikap pemurah ada dalam diri mereka.Kalau di bibir kita murah dgn senyuman, dibibir mereka murah dgn zikir....jadi sesama kita renung2kan..

Kalau di tanya di mana lebih selesa..memang kita lebih selesa di Tanah air sendiri.Tapi sedia maklum, bila kita di Arab Saudi, agak senang kita hendak pergi ke Umrah dan Madinah, dgn menaiki kereta sahaja sudah sampai di tanah Haram, di sini memang kelebihannya.
Tapi....di Ksa ni aktiviti wanita sangatlah terhad..aku rasa memang x sesuai langsung dgn keadaan aku yg suka mencari aktiviti di luar..(bkn aktiviti yg sangat bebas tapi aktiviti yg sederhana bebas..ngeeee)
Bila sudah duduk jauh dari Negara yg turcinter..baru la kita rasa indahnya Negara kita...sayangnya kita akan Negara kita.Sayangnya kita pada keluarga kita yg di tinggalkan, sayangnya kita pada sahabat handai kita dll..Tapi..oleh kerana sayangnya aku pada keluarga kami bina ini.Aku belum sanggup berpisah dgn ck hubby yg turcinterrrr..walaupon hati ini meronta untuk balik...
Hingga..sampai detik waktu semalam..genap setahun aku di Ksa..mcm x percaya cepatnya waktu berlalu..sebab masa mula2 sampai, bibir aku pulak x lekang kata nak balik...nak balik..sampai bosan ck hubby.Kesian......
Bila bertemu dgn ramai kawan Msia yg memberi semangat dan nasihat..hati ni jadi sejuk semula dan akan bersama selagi ck hubby tak suruh balik.....ngeeeeeee
Dan aku selalu berdoa. agar Tuhan tabahkan hati aku ini, kuatkan semangat kami untuk menempuh hari2 yg mendatang...elakkan perkara yg tidak diingini, dan dekatkanlah kami pada mu ya Rabbi....
Aminn.....alhamdulillah

0 comments: