Islamic Widget

Friday, March 5, 2010

Apam beras & Seri muka



Tengah rajin sangat la tu...sampai buat 2 kuih dalam satu hari.Hehehe....bkn rajin....tapi boring.Tak tau nak wat apa.Lagi pun dah dua kali cuba buat apam nie..tp x menjadi...

Pagi tu x de apa buat...saje jer tenguk blog resepi org yg rajin buat kuih..diorg ni mmg teror dan x lokek lah..selalu gak cuba resepi dari blog2 diorg.Takat ni, alhamdulillah..jadik.......
Terima kasih pada yg sudi berkongsi..
Apam tepung beras ni aku ambik resepi dari ilhamdapur blogspot..

Alhamdulillah jadi..gebu dan sedapp....cuma x merekah atasnya..x tau apa silap aku? (kalau ada sesiapa yg tau petua nak jadikan dia merekah blh lah kongsi sesama)Kalau ada yg suka makan apam ni dan nak cuba membuatnya...tenguk lew resepinya....




Apam Beras

100g tepung beras
50g gula
130ml air
2g yis
2g eno (aku ltk stgh paket)
sedikit pewarna



Cara-caranya
Campurkan tepung beras,gula,yis dan air.Kacau sehingga sebati dan gula larut.kemudian tutup bekas tadi dan perap sehingga 4 jam, sebelum kukus.
Bila dah kembang(masa nak kukus)masukkan warna dan eno.Kacau perlahan2, dan biarkan selama 5minit sblm kukus.
Masukkan dlm bekas yg comel dan kukus.Kukus selama 15-20minit.


#panaskan bekas apam dulu dlm pengukus & tutup pengukus mesti di balut dgn kain.



Nie pulak kuih seri muka...kehkehkeh....aku ni mmg suka letak warna selain dari warna asalnya..hijau...
Resepi ni pulak aku ambik dlm buku resepi lahhh...suka gak aku nak berkongsi kalau sesiapa yg berminat nak mencuba....



Seri Muka

Lapisan bawah
2 cawan beras pulut
2 1/2 cawan santan cair
sedikit garam

cara2nya
rendam pulut selama 3 jam(sekejap pun x per)
toskan dan masukkan santan kemudian kukus hingga pulut masak, tekan2 pulut yg telah masak tadi dan tuangkan bahagian atas..

Bahagian atas
2 cawan santan pekat
pewarna(ikut suka)
5 sudu makan tepung gandum
5 sudu makan tepung kastard
10 sudu makan gula pasir
1 biji telur
sedikit garam



cara-caranya

Satukan semua bahan hingga sebati& tuang di atas pulut tadi, kemudian kukus hingga masak..
Selamat mencuba & minta maaf la andai ada kesilapan atau terkurang pada resepi di atas.Sesungguhnya manusia setiasa ada kekurangan.Lebih2 lagi mcm aku nih.....

1 comments:

madina said...

Thanks ek resipinya. Kalo, nak colour hijau pakai tepung kastard gak ke?